Prvým hlavným parametrom kvality prenosu dát v počítačovej sieti je oneskorenie (latency). Oneskorenie je čas, ktorý uplynie od odoslania správy zdrojovým hostom, po jej prijatie na uzle cieľovom; zahŕňa oneskorenie na prenosovej trase a na zariadeniach, ktoré sú jej súčasťou. Je nutné rozlíšiť meškanie jednosmerné (čas medzi odoslaním paketu zdrojom a jeho prijatie cieľom) a meškanie obojsmerné, tzv round-trip latency, pokrývajúce obdobie cesty paketu tam i späť, plus čas jeho spracovania cieľom. Round-trip latency alebo tiež Round Trip Time (RTT) sa v sieťovej praxi používa najčastejšie, pretože ho možno odmerať z jedného miesta (uzla).
Test programu NetDoppler vykonáva merania oneskorenia odozvy zadaného vzdialeného uzla na zaslaný malý Ping paket. Názov je skratkou pre "Packet Internet Grouper (Groper)". Ping je jednoduchý testovací mechanizmus vytvorený pre skúšanie dostupnosti uzla, ide o kombinácie správ protokolu ICMP typu 0 a 8, tzv. Echo Request a Echo Reply. ICMP (Internet Control Message Protocol) je vyžadovanou súčasťou IP protokolu, každý uzol s implementovaným IP protokolom ho musí podporovať. ICMP je definovaný v RCF 792.
Spomeňme ale najskôr viac podrobností o samotnom programe ping. Jeho základné použitie sa zhoduje prakticky vo všetkých operačných systémoch. Ak teda chceme vyskúšať, či niektoré zariadenie na sieti „žije“, použijeme príkaz:
ping [voľby] IP_adresa, t.j. napr. ping 192.168.1.1
Môžeme taktiež aplikovať príkaz ping na doménové meno. Pozri príklad:
ping myspeed.visualware.com
Možností pingu je samozrejme viac a závisia od použitej platformy. Uveďme si základné funkcie v prostredí Microsoft Windows (konkrétne viď Obr.1):
• ping -t - vykonáva test v cykle, kým nie je prerušený
• ping -a - vykoná rozlíšenie adresy na meno (ak je správne nakonfigurovaný systém)
• ping -n - vykoná príslušný počet pokusov o odpoveď (ak je bez parametra, vykonáva 4 pokusy)
• ping -l - veľkosť vyrovnávacej pamäte na odosielanie (veľkosť posielanej dátovej časti ICMP, implicitne 32 bajtov)
• ping -f - nastavuje príznak Nefragmentovať (Nechcem fragment)
• ping -i TTL - nastavuje TTL (Time To Live - maximálny počet prechodov cez smerovač)
• ping -w - timeout zabezpečuje predĺženie doby vypršania čakania na odpoveď (timeout); parametrom je číslo v milisekundách
Obr. 1 Príklad použitia ping v príkazovom riadku MS Windows
Veľkosť oneskorenia má vplyv na kvalitu práce na sieti i práce s dátovým pripojením na Internet. Čím vyššiu hodnotu latencia nadobúda, tým priamo úmerne narastá čas nevyhnutný na odozvu. Existujú sieťové aplikácie, ktorým takéto meškanie paketov neprekáža, avšak určité činnosti práce na sieti sú na meškanie náchylné.
Rozptyl oneskorenia (jitter) - predstavuje variabilitu v doručovaní paketov cieľovému uzlu (teda v oneskorení pri prenose); rovnako ako u oneskoreniach, aj tu môžeme nájsť určité typy aplikácií, ktoré nemajú s rozptylom oneskorenia problém, a naopak, aj aplikácie, pri ktorých problém spôsobia.
Ďalším dôležitým pojmom v tejto súvislosti je Strata paketov (packet loss) - je vyjadrovaný percentami a predstavuje priemernú stratu paketov za určité obdobie. Vysoká doba odozvy pre niektoré aplikácie prakticky úplne znemožní ich správnu funkciu, typickým príkladom je hranie online hier (použiteľné do cca 100 ms latencie) alebo VoIP telefónia (použiteľné max. do RTT= 250 ms alebo 150 ms jednosmerne, jitter do 50 ms). Nasledujúci obrázok (Obr. 2) znázorňuje výsledok nameranej hodnoty latencie programom NetDoppler.
Obr. 2 Test latencie vykonaný programom NetDoppler
Na ľavej strane sú zobrazené v stromovej štruktúre všetky uzly, ktorými paket prešiel na svojej ceste k zadanému cieľu, farebné odlíšenie označuje stav aktuálneho testu každého uzla. Uprostred môžeme vidieť farebný graf časového priebehu testu. V hornej časti sú zobrazené počty poslaných a prijatých paketov a ich strata uvedená v percentách. V spodnej časti je potom histogram (rozloženie početnosti) meškania, v pravej časti tabuľka nameraných hodnôt.